2015/2017


Kuraatorist

Madli Pesti

Madli Pesti (sündinud 1980) on teatriuurija ja -kriitik. Ta on õppinud Tartu Ülikoolis skandinavistikat ja teatriteadust, täiendanud ennast Aarhusi Ülikoolis ning Berliini Humboldti ja Vabas Ülikoolis. Aastast 2009 töötab ta Tartu Ülikooli teatriteaduse lektorina, on õpetanud ka Viljandi Kultuuriakadeemias, Tallinna Ülikoolis ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Kirjutanud teatrikriitikat alates 2002. aastast. 2009. aastast on ta Tartu Ülikooli teatriteaduse doktorant, uurimissuunaks etenduskunstide poliitilisus kaasaegses Lääne kultuuriruumis. Kuulub Eesti Teatri Agentuuri kunstinõukokku ning on Eesti Teatriuurijate- ja kriitikute Ühenduse esinaine. On raamatu “Kuressaare teatrielu. 18. sajandi kooliteatrist 21. sajandi linnateatrini” autor (Kuressaare Linnateater, 2014).

Thomas Frank

Thomas Frank (sündinud 1972 Saksamaal) on rahvusvaheline teatriekspert Viinist. Ta oli 2007. aastal loodud Viini interdistsiplinaarsete etenduskunstide keskuse “brut Koproduktionhaus” kunstiline juht ja direktor.
www.brut-wien.at

2005-2007 oli Frank Berliinis kaasaegsele tantsukunstile orienteeritud Sophiensaele dramaturg ja programmi koostaja, samuti rahvusvaheliste projektide produtsent.
www.sophiensaele.com

2000-2004 oli ta Frankfurt am Mainis asuva “Künstlerhaus MOUSONTURMi” kuraator, dramaturg ja kunstilise juhi assistent, viies läbi rahvusvahelisi projekte nagu “Plateaux – rahvusvaheline noorte lavastajate platvorm” ja “Rahvusvaheline suveakadeemia”.
www.mousonturm.de
Frank on õppinud teatrit, kommunikatsiooni ja meediat Leipzigi ja Glasgow ülikoolis. Samuti on ta olnud mentoriks ja nõustajaks mitme rahvusvahelise festivali ja etendusasutuse juures. Frank sai Viini linna “Nestroy” auhinna brut’i programmi eest 2008/2009 hooajal.

Publikatsioonid
‘Lone Twin’s service for the people’ In: D. Williams & C. Lavery (Ed.) ‘Good Luck Everybody. Lone Twin – Journeys Performances Conversations’, Performance Reasearch Books, Aberystwyths, 2011.
‘Music Here, Music There. Vienna – Mosow. Exchanges in performance art.‘, Thomas Frank & Oleg Soulimenko (Hg.), Schlebrügge Verlag, Wien, 2011.
‚Zusammen gehen – Performance als Beziehungsarbeit im öffentlichen Raum‘ In: A. Heide & P. Bartar (Hg.) ‚City_System_S‘, ArtMinutes Publishing, Wien, 2009.
‚Cross the border close the gap’ In: Amelie Deuflhard (Hg.) ‚Spielräume produzieren‘, Theater der Zeit Verlag, Berlin, 2006.
‘We Love You – on audiences’, Thomas Frank & Mark Waugh (Hg.), Revolver Verlag, Frankfurt/Main, 2005.

brut
Brut on Viini etenduskunstide kaasproduktsioonikeskus, mis aitab välja tuua nii Austria kui rahvusvaheliste sõltumatute teatrite ja vabatruppide lavastusi. See on üks kuulsamaid sõltumatuid teatreid saksakeelsetes riikides. Bruti fookuses on rahvusvahelised, eksperimentaalsed ja innovaatilised lavastused, mida mängitakse keskuse kahes hoones – Künstlerhausis ja Konzerthausis. Kaasaegse teatri, tantsu, performance’ite ja kohaspetsiifiliste projektide ning loengute, arutelude ja meistriklasside kõrval toimuvad brutis ka Viini ühed tähelepanuväärsemad kontserdid ja peod. Igal hooajal toimub brutis ca 300 üritust.


Visioon

Ideekonkursist

Vaba Lava etenduskunstide keskuse kuraatoriprogrammi saabus 244 projektiideed. 2014. aasta detsembris välja kuulutatud konkurss osutus ülimenukaks. Otsisime kogukonda uurivaid ja Eesti avalikkusega suhestuvaid kunstiprojekte ning jaanuaris saabus kokku 43 taotlust Eestist ja 201 välismaalt. Vabal Laval esinemisest olid huvitatud etenduskunstnikud 35 riigist, Brasiiliast Valgeveneni, Norrast Jaapanini. Valisime välja üheksa lavastusprojekti, mis moodustavad mitmekesise terviku. Lavastused annavad intrigeerivaid vastuseid ideekonkursil esitatud küsimustele: Milline on kunstikogemuse poliitiline ja sotsiaalne potentsiaal? Millistel kunstilistel ja avalikel kogemustel on võime aktiveerida ühiseid tundeid? Millised on kogukondlikud sidemed tugevalt individualiseerunud ja killustatud ühiskonnas?

Teemadest

Väljavalitud lavastuste hulgas on osavõtuteatrit ja tantsuteatrit, dokumentaalteatrit ja visuaalteatrit, aga ka mänge linnaruumis, punkkabareed ning ühist õhtusööki. Märksõnadeks demokraatia, võrdõiguslikkus, kogukonna loomine, vaegnägijad, paljas keha, hirm ja surm.

On nii alustavaid eksperimentaatoreid kui tuntud tegijaid, kes osalenud Euroopa mainekatel teatrifestivalidel. Mainest, geopoliitikast ja efektsusest olulisemaks valikukriteeriumiks oli meile kunstiliselt tugev idee. Seega saab järgmisel hooajal Vabal Laval näha mitmekesist programmi: on intriigi ja irooniat, huumorit ja hirmu.

Programmi pealkirjaga “Tavalised inimesed: alastusest enam” soovime esile tõsta tavalisi inimesi: laval on tavalised inimesed, etendustel pöörduvad kunstnikud otse inimeste poole ning küsivad nende identiteedi ja igapäevaelu kohta. Mõistega “alastus” seostub programm mitme kandi pealt. Etendajad on laval alasti nii füüsiliselt kui vaimselt: nad avavad publikule oma maailma. Samas aga on ka publik kutsutud metafoorsele alastusele: tantsima linnaruumis, valmistama õhtusööki, rääkima etenduskunstnikele oma elust. Selline lähenemine alastusele ei ole lõplik, midagi on siin veel peidus – loodame, et vaataja-osaleja leiab oma tee meie valitud programmis.

 

Need üheksa projekti vastavad ideekonkursil esitatud küsimustele mitmel erineval tasandil ning pakuvad ka mitmekesiseid kunstilisi lahendusi. Kunstnikud tegelevad demokraatia, masside vabastamise, avalike kohtade aktiviseerimisega, vaegnägijate sotsiaalse integratsiooni, surma mõtestamise, ühiste hirmude loomisega; erifookuses on sugudevahelised võimusuhted ühiskonnas. Nii nagu lavastused on mitmekesised temaatiliselt, on need seda ka kunstiliselt lähenemiselt. Neli lavastajat kaasavad erineval moel tavalisi inimesi (Jan Martens, Christophe Meierhans, Jaanika Juhanson ja Tiina Sööt), kaks lavastajat töötavad avalikus ruumis väljaspool teatrit (Julian Hetzel ja Sander Pukk), kaks lavastajat kasutab koosloome meetodit (Doris Uhlich ja Eva Klemets), kaks lavastajat lähenevad materjalile dokumentaalselt (Jaanika Juhanson ja Tiina Sööt).