Kuraatorid 2017/2019

José Alfarroba

José Alfarroba sündis 1950. aastal Lõuna-Portugalis, kus alustas arhitektuuriõpingutega. 1969. aastal kolis ta poliitilistel põhjustel Prantsusmaale ning töötas esmalt organisatsioonis Culture and Freedom Network of Léo Lagrange. 1984. aastal sai José Alfarrobast Rutebeufi nimelise teatri (Le théâtre Rutebeuf) kunstiline juht ja direktor. Sellesse perioodi jäi ka tänavakunsti festivali Folies Urbaines asutamine.
1998. aastal alustas Jose tööd teatri Théâtre de Vanves kunstilise juhi ja direktorina. Théâtre de Vanves on interdistsiplinaarne etenduskunstide keskus, kus on esindatud nii kaasaegne sõna-, tantsu- ja muusikateater kui ka film.
2016. aastal toimub Vanves´is juba 19. korda rahvusvaheline festival Artdanthé, mille initsiaatoriks oli José Alfarroba. Festivali põhifookuses on kaasaegne tants, kuid esindatud on ka teised etenduskunstid – sõnateater, performance´id, visuaalteater jne. Festival on tuntud oma kõrge kunstilise taseme poolest ning festivali programmi on kutsutud esinema mitmed nimekad noored koreograafid ja lavastajad nagu näiteks Boris Charmatz, Dave St-Pierre, Herman Diephuis, Fabrice Lambert, Gaël Sesboüé, Kataline Patkaï, Yves-Noel Genod, Jeanne Candel, Jan Martens ja teised, kes on pälvinud tunnustust nii Prantsusmaal kui mujal Euroopas.
José Alfarroba peab oma missiooniks noorte talentide leidmist ning nende karjääri toetamist kunstnikutee algusaastatel ning on seetõttu algatanud erinevaid programme noorte etenduskunstnike toetamiseks. 2012. aastal pälvis José Alfarroba kõrge riikliku autasu Chevalier des Arts medali märkimisväärse panuse eest etenduskunstide arendamisel.

Tristan Barani

Tristan Barani on õppinud Pariisi 2. Ülikoolis (Université Paris 2 Panthéon-Assas) õigusteadust ning meediat ja avalikke suhteid. Ta on seotud Théâtre de Vanves´iga alates 2006. aastast.
Alates 2010. aastast on Tristan Barani koos José Alfarrobaga arendanud rahvusvahelisi suhteid Artdanthé festivali raames. Kui Théâtre de Vanves juhiks sai Anouchka Charbey, sai Tristanist interdistsiplinaarse etenduskunstide festivali Artdanthé programmijuht. 2015. aastal valiti Tristan Prantsuse Kultuuriministeeriumi valitsusalas oleva komisjoni DRAC Île-de-France kaasaegse tantsu eksperdiks. Lisaks juhib Tristan Vanves´i, Brüsseli ja Pariisi noorte etenduskunstnike vahetus- ja koostööprogrammi.

José Alfarroba Théâtre de Vanves´ist ja festivalist Artdanthé

Tänu põhjalikule tööle kõik need viimased 15 aastat on Vanves’i teater ja Artdanthé festival võidelnud endale välja kindla koha Prantsusmaa kunstimaastikul, juba ainuüksi innovaatilise ja harvaesineva meeskonnatöö juurutamisega valdkonnas, kus valiku- ja otsustusvõime on tihti koondunud ühe isiku kätte.

Kuna Vanves’is ümbritses mind meeskond, kes oskas võtta vastutust ja keda võeti kuulda (meeskond, kes moodustas kollektiivi), õnnestus mul ellu viia tugevatel jalgadel seisev projekt, mis aastate jooksul arenes, säilitades samal ajal peamise: ambitsioonika ja nõudliku kunstilise joone, mis on avatud kõigile vormidele ega tee järeleandmisi.

Otsides pidevalt uusi kontakte ja avastades uusi asju ning võttes programmi koostamisel nii-öelda riske, suutis Vanves’i teater aina kasvava hulga värskete artistide seast esile tuua neid, keda tekkis soov ka pikemas perspektiivis truult jälgida: Julien Gosselin, Jeanne Candel, Sylvain Creuzevault, Julie Deliquet.

Paralleelselt noorte kunstnike toetamisega võimaldas teater leida kindla sadama ja koha, kus tööd teha, ka juba tunnustust leidnud artistidele: Jérôme Bel, Boris Charmatz, Olivier Dubois.

Teater pakkus ka oma lava mitmetele välismaalt saabunud artistidele: Dave St Pierre, Daniel Léveillé Québecist, Tania Carvalho, kollektiiv Bomba Suicida (Luis Guerra, Marlène Monteiro Freitas) Portugalist, Mark Haïm, Trajal Harrell Ameerika Ühendriikidest, Armel Roussel, Salvatore Calcagno Belgiast. Nii võimaldas teater paljudel artistidel näidata end nii publikule kui ka professionaalidele, kelle kaudu nad said arendada tihedat koostööd selliste kunstilist tegevust toetavate asutustega nagu ARCADI, Prantsuse Instituut, ONDA, ning oluliste paikadega, näiteks Gennevilliers’ riikliku teatriga TG2 ja Odéoni teatriga ning suurte festivalidega, nagu Avignon, Pariisi sügisfestival ja FTA Montréalis, mis on kõik vastu võtnud Vanves’i teatri „inkubaatorist“ tulnud artiste.

Mõeldes pidevalt publikule ja kunstniku vabadusele iga projekti raames, on teater suutnud käivitada mitmeid kõrvaltegevusi, näiteks Publikukool (õpitoad, konverentsid), Tants koolis (4- kuni 7-aastastele), AVEC (4 noort truppi töötavad produktsioonifirma, kohaliku kunstiprojekte toetava ARCADI-agentuuriga ja Vanves’i teatriga, kes aitavad neil aasta lõikes oma tööd korraldada).

Teatribaarist on saanud oluline paik, kus kohtuvad artistid, publik ja erialainimesed ning kust on alguse saanud paljud projektid.

Just sellise filosoofia tahaksime nendeks kaheks aastaks kaasa võtta ka Eestisse, Tallinnas asuvasse Vaba Lava teatrisse.

 

Vaba Lava fookus

Kuivõrd eelmistel hooaegadel oli Vaba Lava fookuseks saksakeelne kultuur, siis 2017/2019 hooaegadel on Vaba Lava huviorbiidis frankofoonia ja prantsuse kultuur.

Loe lisaks Postimehest:  Prantslased tulevad Vabale Lavale maailma parandama (21.12.2016)